Az ISO 9001 minőségirányítási rendszer jelenleg a világ legelterjedtebb minőségfejlesztési szabványa, amely már egymilliónál is több szervezettel rendelkezik a világ mintegy száznyolcvan országában. Az ISO 9001 az egyetlen olyan, a Nemzetközi Szabványosítási Szervezet (ISO) által kiadott szabvány a 9000-es családban, amely a megfelelőség értékelésére használható. Az ISO 9001 a menedzsmentrendszerek olyan alapszabványa, amely a folyamatokat helyezi középpontba, és segíti az adott vállalat munkatársait a motivált, hatékony munkavégzésben.
A minőségirányítási rendszer (MIR) bármely szervezet számára elengedhetetlen lehet annak biztosítására, hogy az általuk forgalmazott termékek vagy a kínált szolgáltatások mind a vevők, mind pedig az egyéb, általános elvárásoknak is megfeleljenek. A minőségirányítási rendszer éppen ezért hozzájárulhat cége teljesítményének fokozásához, a fenntartható fejlődéshez, valamint növelheti a vevői elégedettséget is.
Legyen szó bármilyen cégről, a hatékony irányítás egyik legfontosabb eleme a megfelelő ISO irányítási rendszer bevezetése, illetve hatékony alkalmazása. Az ilyen rendszerek segítségével biztosítható, hogy az adott termékek, illetve szolgáltatások ne csupán a vevői elvárásoknak feleljenek meg, de a piacági előírásokkal is teljes mértékben összhangban legyenek. A rendszer kiépítése ugyanakkor minden esetben az adott szervezet egyedi sajátosságai szerint történik, testre szabott megoldásokkal segítve a hosszú távú célok elérését.
Az ISO irányítási rendszerek képesek biztosítani, hogy bármely szervezet vagy vállalat magas színvonalon szolgálhassa ki vásárlóit, így az adott vállalat egyszerre növelheti teljesítményét, valamint járulhat hozzá a hosszú távon is fenntartható növekedéshez, valamint a vásárlók igényeinek kielégítéséhez. Az ISO minőségirányítási rendszerek bevezetése bármely vállalat számára stratégiai jelentőségű döntés, azonban mindez képes garantálni a minőség folyamatosan magas szinten tartását, valamint a hosszú távú vevőszerzést.
Mit jelent az ISO 9001:2015 elnevezés?
Az ISO 9001 minőségirányítási rendszerek korábbi, ISO 9001:2008 szerinti szabványát 2015-ben a piaci igények szerint átdolgozták, így ma az ISO 9001:2015 szabvány van érvényben.
- Vevőközpontúság
- Vezetés
- Az emberek elkötelezettsége
- Folyamatorientált megközelítés
- Fejlesztés
- Tényalapú döntéshozatal
- Kapcsolatmenedzsment
Az ISO 9001 minőségirányítási rendszer különleges előnyei:
- Mivel az ISO 9001:2015 egy olyan szabvány, amelyet nemzetközileg is széleskörűen elfogadnak, használatával erősíthető a vevői bizalom.
- A vevői elvárásoknak való megfelelés és a vevőközpontú szemlélet a szabvány használatával az adott szervezet valamennyi szintjén megjelenik.
- Legyen szó a termékek minőségéről vagy éppen a szolgáltatások színvonaláról, azok a PDCA elv szerint, tervszerű fejlesztési ciklusban javíthatók, folyamatosan közelítve őket a vevői igényekhez.
- A minőségirányítási rendszer segítségével a céges folyamatok optimalizálhatók, illetve bármikor felülvizsgálhatók.
- A minőségirányítási folyamatok minden esetben részletes dokumentációval rendelkeznek.
- Az ISO 9001:2015 szabvány segítségével nem csupán a szervezet belső, de külső PR-kommunikációja is hatékonyabbá válhat.
- A szabvány használatával a szervezeti struktúra minden szinten átláthatóbbá válik.
- A szabvány használatával minden feladat és az azokhoz tartozó felelősség egyértelműen meghatározásra kerül, amely így minden, a projekten dolgozó munkatárs számára is egyértelmű lesz.
- Mivel az ISO 9001:2015 szabványoknak való megfelelést auditok során ellenőrzik, így a megfelelőség is újra és újra felülvizsgálatra kerül, szavatolva a minőségirányítási rendszer által megkövetelt szempontok érvényesülését.
Minőségirányítási rendszerek kiépítése az ISO 9001:2015 szerint
A MIR kiépítése egy komplex folyamat, mely a vállalat működésének különböző részeire terjedhet ki. A rendszer kiépítésének fontos eleme a MIR politika meghatározása, az egyes felelősségi körök és erőforrások biztosítása a MIR bevezetése számára, valamint a MIR folyamatstruktúrájának kialakítása. A folyamat során létrehozzuk és bevezetjük a minőségirányítási rendszert, kitérve a minőségtudatos működtetéshez szükséges képzésre.
A MIR kiépítésének egyéb pontjai:
- Belső audit
- Vezetőségi átvizsgálás
- A rendszer hatékony működésének fejlesztése
- Tanúsíttatás
ISO minőségirányítási rendszer vállalkozása támogatására
Az ISO 9001 tanúsítvánnyal bíró vállalatok számos területen előnyben részesülnek versenytársaikkal szemben, hiszen:
- Leegyszerűsítik belső folyamataikat
- Eltüntetik azokat a problémákat és akadályokat, amelyeket másképpen nehezen észlelhetnének
- Könnyebben szerezhetik meg üzleti partnereik bizalmát, mert az ISO nemzetközileg elismert hírneve garanciát jelent arra, hogy a cég kiváló, kifogástalan munkát végez.
Miért lenne szüksége az ön vállalatának is ISO 9001 tanúsításra?
- Mert hosszú távú versenyelőnyt adhat a vállalatának.
- Mert emelheti termékei és szolgáltatásai minőségét a tanúsítványok segítségével.
- Mert lehetővé teheti vállalata számára, hogy megszilárdítsa pozícióját az adott piaci szegmensben.
- Mert bizonyos pályázatok vagy üzleti tenderajánlatok esetében a tanúsítványok megléte alapkövetelmény lehet.
- Mert előnyhöz segít a versenytársaival szemben.
- Mert új üzleti kapcsolatok létesítése során bizalmat kelt, valamint szavatolja a magas minőséget.
A minőségirányítási rendszer bevezetése egyszerűen
- Állapotfelmérés: A folyamat első lépése egy ingyenes felmérés, amely után meghatározzuk a MIR bevezetésének pontos menetrendjét, amely tartalmazza a feladatokat és az azokhoz tartozó felelősöket.
- Rendszerdokumentáció: Kialakítjuk a minőségügyi rendszerdokumentációt, amely magában foglalja a szervezet minőségpolitikáját, így az adott termékekkel, illetve szolgáltatásokkal kapcsolatos minőségbeli és ügyfélelégedettségi célokat.
- Kézikönyv: Az előzetes konzultációk során mindenekelőtt elkészítjük a Minőségirányítási Kézikönyvet.
- Folyamatmeghatározás: A projekt egyik kulcsfontosságú lépése a folyamatok meghatározása, ami a minőségirányítási rendszer struktúráját célozza meg.
- Eljárások kidolgozása: Meghatározzuk, mely tevékenységek mely módon végezhetők el.
- Űrlapok: Olyan formanyomtatványokat készítünk, amelyek a rendszer működése teljes mértékben igazolható lesz.
- Rendszerdokumentáció összeállítása: Összeállítjuk azokat a dokumentumokat, amelyek bemutatják és szabályozzák a minőségirányítási rendszert.
Felülvizsgálat és audit
A tanúsítás előtt belső ellenőrzés keretében felmérjük a bevezetett minőségirányítási rendszer megfelelőségét, hatékonyságát, valamint a tanúsításra való felkészültséget. A tanúsító auditra (vagy más néven helyszíni vizsgálatra) való felkészülés során segítünk a megfelelő tanúsító szervezet kiválasztásában, kapcsolatot létesítünk a kiválasztott tanúsító szervezettel, valamint nem csak koordináljuk, de részt is veszünk a tanúsítási eljárásban a tanúsítás teljes időtartama alatt. A tanúsító audit során a tanúsító szerv független auditorai a helyszíni vizsgálat alatt a bevezetett minőségügyi rendszer működésére vonatkozó, jól meghatározható bizonyítékokat keresnek.
Keressen minket bizalommal!
Adja meg elérhetőségeit és küldje el igényeit. Ennek beérkezése után munkatársunk hamarosan felveszi Önnel a kapcsolatot, hogy egyeztessék a részleteket, és megtalálják az Ön számára legmegfelelőbb megoldást.
Kapcsolat